×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

آخرین مطالب:

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۱ خرداد - ۱۳۹۷  
it is true
true
false

کوتاه کردن موی سر برای زن جائز نیست‌،زیرا تشبه با مردان است‌.

دلیله‌:«من الحدیث‌:«‌لعن الله الـمشتبهین بالنساء والـمشتبهات بالرجال»الحدیث‌.وفیه«‌الـمجتبی»قطعت شعر رأسها أثمت ولعنت،وزادفی البزازیـه‌:وان بـاذن الزوج لأنه لاطاعه لـمخـلوق فی معصیه الخالق‌،ولذایحرم علی الرجل قطع لحیته والـمعنی الـمؤثر التشبه بارجال‌، انتهی‌»‌.

۱_‌الدر الـمـختارمـع الرد: ۵/۲۸۸ طـبع کـویته.

۲_کـذا فـی مـجموعه الفتاوی للـعلامه عبدالحی الکهنوی: ۴/۳۴۲

۳_وامداد الفتاوی: ۴/۲۲۷

✅ب‌: اما عمل رنگ ‌کردن موی برای زنان مطلقاً جایز است‌، هر رنگی باشد خواه طلائی باشد یا حنائی یا وسمه وکتم و یا سیاه‌، زیرا رنگ کردن مو زینت است و زینت بـرای زنـان مطوب و پسندیده است‌.

دلیله‌:«‌ولابأس بخضاب الرأس واللحیه بالحناءوالوسمه للر‌جال والنسـاء‌، لأن ذلک سبب لزیادهارغبه والـمحبه بین الزوجین»‌.

۱_البحر الرائق: ۸/۲۰۸، .

۲_تکمله فتح الـملهم:۴/۱۵۰

۳_الـمغنی: ۱/۷۶

۴_جواهر الفقه: ۲/۴۲۷

ونقل الشامی قول النووی فی رد

الـمحتار

«‌قال النوو‌ی ومذهبنا استحباب خضاب الشیب للرجل والـمرأه بصرهأرحمـره وتحریم خضابه بالسوادعلی الاصح»‌.

۱_رد الـمحتار: ۵/۵۳۳،

۲_الخانیه: ۳/۴۱۲

و رنگ سیاه هم زینت است ‌که برای زن مباح است و از عـبارت‌: «‌تحریم خضابه بـالسوادعلی الأصح‌»معلوم می‌شود که برای زنان بقصد زینت مباح است واز امام ابویوسف/روایت است:

«‌کما یعجبنی أن تتزیٌن لی امرأتی یعجبها أن أتزیٌن لها»

۱_رد الـمحتار: ۵/۵۳۲،

۲_جواهر الفقه: ۲/۴۳۰

ثانیاٌ:قصدفریب دادن خواستگاری را نداشته باشد،بارنگ موی خود،مسن بودن خود را از خواستگار پنهان دارد و چنین وانمود کند که جوان است‌، لحدیث النبی«مَنْ غَشَّ فَلَیْسَ مِنِّى‌»

اما رنگ مو با استفاده از مواد شیمیائی قوی مروج امروزی‌: رنگ کردن موی سر زن با مواد شیمیائی مروج امروزی جایز است‌، زیرا به ثبوت نرسیده است ‌که ماده و عنصر پلیدی در آن بکار رفته باشد، زیرا اصل در اشیاء اباحت و پاکی است تا زمانی‌که نجاست و حرمت آنها ثابت شود، و اگر بازهم چنان عنصر پلیدی در آنها بکار رفته باشد در اثر فعل و انفعالات شیمیائی کـه در آن انجام داده شده‌، ماهیت و حقیقت آن تبدیل شده است‌.لذا رنگ کردن مو با اینگونه مواد شیمیائی جایزاست‌،بنابرقاعده استحاله‌، اگر چیزی بـدل شودهیچ حرمتی ند‌ارد همانطور الاغ ‌که در نمکزار بیفتد، یا در شراب نمک بریزیم وسرکه‌ گردد ویا مشک‌ که اصل آن از خون پلیدی است چون استحاله ‌گـردیده است استفاده از آن جایز است‌، و لذا با شبه و ظن نمی‌توان آن را تحرم ‌کرد.

ودلیله‌:

«ثم هذه الـمسأله قدفرّعوهاعلى قول محمدبالطهاره بانقلاب العین الذی علیه الفتوى،واختاره أکثر الـمشایخ خلافاً لأبی یوسف کما فی«شرح الـمنیه»و«الفتح» وغیرهما.وعباره «الـمجتبى»:جعل الدهن النجس فی صابون یفتوى بطهارته لأنه تغیر، والتغیر یطهر عند محمد،ویُفْتى به للبلوى اﻫ. وظاهره أن دهن الـمیتهکذلک لتعبیره بالنجس دون الـمتنجس،إلا أن یقال:هو خاص بالنجس لأنَّ العادهَ فی الصَّابون وضع الزیت دون بقیه الأدهان تأمل.ثم رأیت فی«شرح الـمنیه»مایؤید الأول حیث قال:وعلیه یتفرّع مالو وقع إنسان أوکلب فی قدرالصابون فصارصابوناًیکون طاهراًلتبدل الحقیقه اﻫ. ثم اعلم أن العلَّهَ عندمحمدهی التغیُّر وانقلاب الحقیقه،وأنَّه یُفْتى به لِلْبلوى کما علم ممامر،ومقتضاه عدم اختصاص ذلک الحکم بالصابون،فیدخل فیه کل ماکان فیه تغیروانقلاب حقیقه وکان فیه بلوى عامَّه»‌

۱_رد الـمحتار:۱/۲۳۱طبع کویته

پس از رنگ کردن مو با شانه‌های رنگ امروزی باشد یا بامواد شیمیائی اسپری‌، جایز است وحناء برای زنان پسندیده است‌، واستعمال انوع‌ کرم‌های آرایشی و تجملی برای زنان در دست‌، پا،لبها وچهره درست وجایز است‌.

۱_جدیدفقهی مسائل‌: ۱/۱۶۸

✅ج – زدودن و از بین بردن موهای ساق پا و دست و آرنج و گردن جایز است‌.

«‌قالواویجوز الحف والتحمیروالنٌقش والتطریف إذاکان باذن الزوج‌،لأنـه من الزینه وقدأخرج الطبری‌ من طریق أبی اسحاق ‌عن امراته انها دخـلت عـلی عائشه وکانت شابه یعجبهاالجمـال‌ فقالت‌:الـمرأهتحفٌ جبینها لزوجـهافـقالت ‌امیطی عنک الأذی ماستطعت»‌

 

۱_فتح الباری:۱۰/۳۱۰

۲_واللفظ له، امداد الـمفتین:ص: ۹۸۵ سؤال ۸۸۵،

۳_ الفتاوی الهندیه: ۵/۳۵۸،

۴_رد الـمحتار: ۵/۲۶۴،

۵_فتاوی رشیدیه: ۴۸۵، جدید فقهی مسائل

منبع:حوزه علمیه خادمیه امانلی

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false
CLOSE
CLOSE